Fullført Whole60

1. mars hadde jeg fulgt reglene i Whole30 i 60 dager. Wohoo!

Jeg sleit de siste 15 dagene, siden både ungene og jeg blei sjuke. Matlaginga har derfor vært veldig enkel. Allikevel kom jeg meg gjennom det, og det er jeg godt fornøyd med.

Jeg er også godt fornøyd med å ha gått ned ytterligere 3 kilo. Før jeg la om til paleo spiste jeg lavkarbo, og vekta hadde stått stille i over et halvt år. Derfor syns jeg at 5,6 kilo på to måneder er helt fantastisk.

Nå er planen å spise paleo videre, og jeg kommer nok til å tillate meg litt mørk sjokolade, litt smoothie og ei bananpannekake her og der.

Om Whole30

keep-calm-fb-cover

Spis ekte mat i 30 dager. Spis kjøtt, fisk, egg, masse grønnsaker, litt frukt og fett fra frukt, oljer, nøtter og frø.

Unngå tilsatt sukker, kunstige søtningsstoffer, alkohol, korn, bønner, melk og melkeprodukter.

Unngå karragenan (E407), natriumglutamat og sulfitter.

Alle reglene finner du her.

Ja, det er mange regler og ja, det er strengt, men for meg fungerer dette som en vei til paleo. Etterhvert kommer jeg nok til å tillate meg å lage bananpannekaker og smoothies for eksempel, og spise litt mørk sjokolade. Hvis jeg etterhvert føler at det sklir ut og at jeg ikke får de resultatene jeg ønsker, kommer jeg til å gå tilbake til Whole30.

The Paleo Solution

IMG_20150205_090504

Den første, og foreløpig, eneste boka jeg har lest om paleo er The Paleo Solution av Robb Wolf. Jeg syns den var lettlest og til tider morsom.

«Worst-case senario: You spend a month without some foods you like. Best-case senario: You discover you are able to live healthier and better than you ever thought possible.»

Nettsida til Robb Wolf har også mye informasjon, og mange podcaster med ulike temaer og et snev av humor.